Bekende gezichten

28 februari 2014 - Phnom Penh, Cambodja

Op 12 september, na een tussenstop in Phnom Penh, kwamen we aan in Kep. Een klein dorp gelegen aan de kust in zuid-oost Cambodja dat bekend staat voor zijn blauwe krab. Daar verbleven we tot 15 februari terwijl Maarten en zijn vriendin Tinne (welke de maand voorheen de eilanden in Indonisië bezochten) hun weg baande richting Sihanoukville waar we elkaar zouden ontmoeten.We vulden onze dagen in Kep met kleine activiteiten zoals een fietstocht langs de kust waarbij we speciale zeedieren vonden langs de weg die bij het vissen uit de netten zijn gehaald en aan land gelaten door lokale vissers. De meesten waren al volledig uitgedroogd en overleden, maar de levenden legden we terug in het water omdat we het maar zielig vonden.Het nationale park dat 100m achter onze slaapplaats lag wandelden we rustig door en ontspanden we even in een eco lodge gelgen in het park met een drankje en snackje genietend van de natuur rondom ons. Vervolgens bezochten we een vlinderboerderij waarna we een plons namen in het zeetje dat een steenworp weg lag van onze slaapplek. Lang bleven we ook niet in zee aangezien deze vol zat met kleine kwalletjes die voor een kriebelend gevoel zorgden.Op wandelafstand bevond zich de krabmarkt waar we zowel smorgens als savonds wel eens iets aten. Smorgens aten we lekkere verse wafeltjes en muffins en savonds een gebakken visje met wat rijst recht van de bbq die daar in hopen aanwezig zijn. Die visjes smulden we dan op op het piertje naast de markt bij zonsondergang, m m mmm.Op 15 februari reden we door richting Sihanoukville waar men broeder en Tinne op ons zaten te wachten. Na 6 maanden zag ik men broeder terug wat me veel deugd deed. We deelden onze verhalen uit met goe wa pintjes en veel gelag, we hadden met zen allen veel plezier wat mij echt blij maakte! Toevallig was het ook de verjaardag van Tinne die we vierde met een schrale beachparty die de vele strandbars hielden vanwege de volle maan. Schraal maar wel een leuk avondje waar we de dag nadien even van afzagen. Daarom maakten we er een rustig daggetje van met veel shoppen en snacken. De vrouwen gingen op zoek naar kleding terwijl de mannen vislijnen kochten. Diezelfde avond probeerden we de vislijnen nog uit vanuit een bar op de pier en nog geen 5 minuten later was het al gedaan. Maarten draaide zijn hendeltje kapot en ik brak mijn lijn en toch vingen we een krab die niet slim genoeg was om de lijn los te laten met zijn klem voor Maarten hem binnenhaalde.De volgende dag namen we de ferry naar het eiland Koh Rong waar we de volgende 3 dagen verbleven. Alle verwachtte we een druk toeristisch eiland, maar het tegendeel was een feit. Een kleine rij houten guesthouses met een gezellig klein haventje is het enige wat op het eiland gebouwd is. De rest is natuur, een blauwe zee en strandjes waar amper toeristen waren, paradijslijk. We genoten op vanalle manieren van het eiland. Smorgens rond 5.30u stonden Maarten en ik op om visjes te vangen vanop de pier bij zonsopgang, daarna ontbeten we gezellig aan het strand om krachten op te doen voor een goede wandeling langs het strand op zoek naar een mooi plekje. Dit was een plekje dichtbij rotsen waar we konden snorkelen langs de kleine riffen die toch wel wat te bieden hadden. Ondertussen werd er nog wat gevist en met de vangst van smorgens en savond maakten we ons middagmaal op een vuurtje in het zand aangevuld met lookbroodjes die we smorgens meenamen, absoluut fantastisch. Savonds werd de dag telkens afgesloten met een fris pintje en een lekker dinner.Een andere dag huurden we kano's om een klein eilandje wat verder te bezoeken en daar wat te snorkelen en vissen.20 februari namen we dan afscheid van het eiland en vaarden we terug naar Sihanoukville waar we dag nadien een bus namen richting Koh Kong. Koh Kong heeft een groot nationaal park waar veel treks in worden gehouden en aangezien Maarten en Tinne dit nog niet hadden gedaan boekten we er 1 van 4 dagen en 3 nachten.Smorgens werden we opgepikt met een pick-up tesamen met 2 andere mensen die 1 dag met ons mee zouden trekken en daarna terugkeren. Ergens op de weg langs de jungel werden we afgezet, werd het eten verdeeld en begon de trekking. We zaten al na enkele minuten in de dichte jungel waar de temperatuur al heel wat aangenamer was, dat maakte niet dat we niet zwete, integendeel. Door de hoge vochtigheidsgraad is de warmte eens zo drukkend. Rond de middag kwamen we een zelfgemaakt bankje tegen waar we onze luxe lunch van kippenvleugels, rijst, groentjes en ei voorgeschoteld kregen. Z'on maaltijd verwachtte niemand echt maar ze was wel enorm lekker. Nadat het eten gezakt was trokken we er terug opuit. Onze gidsen Map en Lao lieten ons vanalle planten en vruchten zien en proeven. Rond 16u kwamen we aan op de plek waar we zouden overnachten. Weer vlak naast een wateval waar we ons lekker konden verfrissen. Tijd terwijl werd onze 2de luxe maaltijd gemaakt, Kebab ( gebarbecuede kip en groenten op een satestok). Daarbij werd al snel de 1ste van de 2 flessen whiskey bovengehaald waarvan iedereen zeker 1 bekertje of een paddenstoeltje (die ze soms als bekertje gebruiken) dronk. Savonds maakten we nog een gezellig vuurtje om in slaapstemming te raken waarna we gezellig in ons hangmatje kropen. Smorgens was iedereen al vroeg op (6u) en klaar voor de dag. Na een ontbijt van droog brood en koffie zette we onze trek verder, ditmaal enkel onder ons vieren met Map als gids en Hool en Pear als dragers (en leerjongens om gids te worden). Na een paar uur besloten ze een nieuw pad te maken in de jungel wat gepaard gaat met heel wat machete werk. Dat maakte het natuurlijk heel wat avontuurlijker en zeker toen het de laatste 2u nog eens regen begon te zeiken. Helemaal nat kwamen we aan op de volgende stop waar we direct onze hangmatten en afdakjes ophingen zodat we ons gerief droog konden houden. Toen het ophield met regenen maakten we een vuurtje om het natte gerief te drogen. Daarbij konden we onszelf dan eens goed controleren op bloedzuigers die je regelmatig wel eens beetkregen. Daarom droegen we steeds onze broek in onze sokken om te voor komen dat ze hoger kunnen klimmen. Na het avondeten dat bestond uit kleefrijst, groentjes en vis kropen de vrouwen al snel in hun hangmat terwijl Pear, Maarten en ik nog wat visten in het riviertje waarnaast we sliepen. Met een simpel lijntje, wat groenten of kikker als aas en een koplampje aangezien het al donker was haalden we allen een paar visjes boven. Na een uurtje gingen Maarten en ik slapen, maar nog voor we in onze hangmat lagen hoorden we Pear met zijn vislijn kloppen. We gingen snel kijken en stelden vast dat er een slang in het water lag. Net toen we naar bed gingen had een giftige slang zich tegoed gedaan aan de kikker die we als aas gebruikten en nog geen meter van ons lag. Pear kreeg de slang in de gaten waarna hij flink wat meppen verkocht met zijn vislijn en vervolgens het beest in het water smeet. Heel slim,aangezien het een landslang was kon ze niet zwemmen. Uiteindelijk haalde Map, die ondertussen ook al wakker was geworden, de slang uit het water. Het beest moest nog even bekomen van wat het meemaakte en bewoog niet veel. Ze hebben de slang niet gedood maar laten bekomen waarna ze verder kon, waar ik wel blij voor ben. Na de spannende gebeurtenis kropen we in onze hangmat en sliepen we tot 8u de volgende dag. Smorgens kregen we te horen dat Pear nog op een 2de giftige slang stuite, gelukkig zonder gevolgen.Na het ontbijt maakten we een kleine wandeling rivierafwaarts zonder rugzak naar een grotere poel. Op sokken ( voor betere grip) verplaatsten we ons over de gladde rotsen van de rivier. Aan de poel kregen we een mooie muis te zien en een boa (constrictor slang). De muis zat onder de rots vanwaar we naar de slang keken die op een tak zat hangend over de poel. Na wat staren en foto's trekken vertrokken we terug om te lunchen en vervolgens verder te trekken.Na 3u bereikten we onze laatste slaapplaats waar we gezellig samen aten en het laatste van de whiskey opdronken. Gelukkig was het niet meer zoveel want we deden nog een avondwandeling in het donker. Hierbij zagen we hopen spinnen (goed dat de vrouwen niet meegingen :)), een muis, slapende vogels en wat kikkers. Een mooie portie dieren dus.De laatste dag hadden we maar een korte wandeling voor de boeg en rond 11u werden we opgepikt met de pick-up waarna we iets aten en een fris pintje dronken in een kleine bar waar Map zijn vrouw werkt. Nadien mochten we nog even ontspannen aan de Ta Tai watervallen. Je kon er van een rots springen, onder de watervalletjes staan en wat hangen in het water. Perfect om de trek af te sluiten en afscheid te nemen van de gidsen en dragers. 1 voor 1 interessante mensen met een mooi karakter.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Saria:
    28 februari 2014
    Ziet er allemaal goe uit eh sech ! Jullie zelf ook !!!! Blij vo jullie om den broer & vriendin gezien te hebben ! Zal wel deugd gedaan hebbe :-)
    Hier alles ok die kids groeien gelijk bloemkolen en met de maskes alles goe ze ! Gn binnekort nog is weg se ! Beetje veeeel drinken en dansen! Hebben er nood aan. Vooral helen wilt drinken. !!hahaha neenee :-) lee zn haar zit in ne staart ! Ge zou verschiete ! Zijne baard just ni.. Ik zien er nog hetzelfde uit. Gwn goe :-D:-D:-D have fun u 2 !!! Xxx