India part 3

9 oktober 2013 - Hampi, India

30 september zijn we vertrokken van Alleppey richting Kochi en Fort Kochi. Daar vonden we al snel een supergoeie verblijfplaats voor een prikje.
Fort kochi is het oude historische stadje in Kochi gevuld met overblijfselen van Engelse, Nedrelandse en Portugese architectuur. Het was vroeger een druk handelende havenstad die verschillende landen aantrok. Aan de waterkant staan er reuzachtige visnetconstructies die 700 j. geleden door de Chinesen werd ontworpen en tot de dag van vandaag nog steeds gebruikt worden. Voor de visnetten staan dan de kraampjes die de vangst van de dag verkopen. Het plezante eraan is dat als je een vis, krab, inktvis en/of scampis koopt er direct iemand van een restaurant naar je toekomt om te horen of ze je aankoop mogen bereiden in hun restaurant. We hebben onszelf een goei viske , een krab en wat scampis gekocht en laten bereiden. Het is een leuk concept en lekker.
in de oude stad zelf zijn er gezellige straatjes gevuld met souvenirwinkeltjes en gezellige cafés en restaurants.
De tweede avond die we er waren zijn we naar een kathakali voorstelling gaan kijken. Het is een traditioneel stuk met verschillende vormen van kunst, zoals schminken, acteren, dansen en muziek. Het is mooi, luidruchtig en moeilijk te begrijpen omdat er veel gebarentaal in voorkomt. Maar al bij al de moeite om te zien.
Op 2 oktober, de dag dat we vertrokken richting Kalpetta vertrokken, heeft Wouter nog een lunghi gekocht. Dit is de traditionele rok die vooral door mannen wordt gedragen.
Om 8 savonds vertrokken we dan richting het bergachtige Kalpetta gelegen in wayanad district. Om 3usmorgens kwamen we aan zonder dat we een slaapplaats hadden geboekt. Heel slim van ons :). We hebben de komende 3u dan maar doorgebracht met kaartspelletjes en het drinken van chaj, van een kraampje dat 24/7 open is aan de bushalte, om ons warm te houden. Wat eigenlijk nog wel plezant was. Uiteindelijk vonden we om 6.30u een hotel met televisie voor geen geld. Daar hebben we maar direct een dutje gdn en eens goe gerelaxed aangezien er een goei filmkanaal op stond. De volgende dag wouden we de shembra peak beklimmen maar dat koste belachelijk veel geld voor een tripje van 2km waar dan nog een gids bij moest zijn. De trip was dan zelfs nog maar naar een meer en zelfs niet inde buurt van de top. Daarom hebben we zelf maar een tripje gemaakt door de theeplantages en langs de wegen. Weer een wandeling met super mooie zichten en dieren.
De volgende dag zijn we als afsluiter een meertje gaan bezoeken waar je met een bootje kan varen of op een olifant kan rijden. Dat hebben we niet gdn, zo'n toeristen zijn we nu ook weer niet. De aapjes aan het meer hadden een echt top leven. Spelen in de speeltuin van de kinderen, eten pikken van de mensen en ze ook nog eens goe bang maken. Wel grappig om te zien.
In kalpetta zelf zitten heel wat zwervers die we soms wat eten of een centje gaven. Echt erg om mensen zo moeten te zien leven. Vel over been, amper kleren en hoogstens een plastic om zich achter te schuilen als ze gaan slapen. Iets wat mensen liever negeren maar wel realiteit is. In india hebben daarbovenop nog eens een groot percentage diabetes wat zich dan laat uiten door misvormde gewrichten, voeten, benen, ... die in het ergste geval moeten geamputeerd worden. Veel van deze mensen belanden zo op het straat als zwervers.
De volgende dag (6 oktober) zijn we vroeg vertrokken richting Mysore waar een 10 daags festival aan de gang was.
Het festival ging door op verschillende plaatsen en onder verschillende vormen. We hebben een kermis, een marktje bezocht, een worstel competitie, een yogacompetitie en savonds een aantal traditionele dans en muziekoptredens gezien. Savonds werden ook alle versieringlampjes aangestoken en zonder te overdrijven, de kermis is er niets tegen. Ook dat was juist de moment als de straten volstroomde met mensen en voertuigen. echt een chaos, maar leuk om aan deel te nemen.
De volgende dagen zagen we ook de zoo die gigantisch is en waar echt mooie dieren zitten. Het enige nadeel was dat wouter zich soms ook een dier voelde aangezien echt om de 5 botten iemand op de foto met hem wou. Daar werd hij nogal ambetant van! Ook bezochten we enkele plaatselijke marktjes. Echt de hemel qua geurtjes als je ze vergelijkt met die van d straten. Er werden zoveel groenten, fruit, bloemen, kruiden , wierrook, olie, ... verkocht echt teveel om op te noemen. Het zijn wel echt heel gezellige marjktjes met smalle straatjes vol met leven, geur en kleur, echt heerlijk.
Het paleis is ook echt fenomenaal. 1 en al kitch en ook deze werd savonds helemaal verlicht. Aan het paleis verbleven ook olifanten die door hun bewaarders verzorgt werden. Ze kregen er regelmatig een bad en werden voorzien van kleurrijke tekeningen.
De laatste dag (8 oktober)hebben we afgesloten aan een meer. Er in en er rond bruist het van het dierenleven. Vele Indische koppeltjes komen hier een wandelingetje maken en gezellig een genieten op 1 van de bankjes rond het meer.
Na een goede maaltijd vertrokken we naar het busstation om om 22u te vertrekken richting Hampi. Een busrit van 9u.

1. Peter van Batenburg:
    9 oktober 2013
    Mooie foto's het ziet er uit als een super reis. Eigenlijk ben ik een beetje jaloers op jullie. Geniet zekers nog van elke dag opnieuw. GtZ Peter
  2. The :
    9 oktober 2013
    Is onze Wouter dan al zo beroemd daar dat iedereen met hem op de foto wil?
  3. The :
    9 oktober 2013
    bedankt om ons weeral mee te laten genieten van jullie avonturen,k'weet dat het niet zo evident is om dat te doen ze!Als jullie zo blijven voortdoen hebben jullie binnenkort een mooi reisboek bij elkaar geschreven,en wie weet word het ooit nog eens een bestseller!Dan kunnen jullie leven van het boek en lezingen geven over de ganse wereld,dat zou het zijn hé
  4. Meterke Ann:
    Hi Michelle&Wouter(ke),
    Dit leest heel vlotjes en ik moet er mij echt niet veel bij voorstellen om te weten dat jullie een prachtreis maken! Geniet van al die geuren& kleuren en zet ze vast op je harde schijf!
    Veel liefs, Meterke
  5. Saria:
    10 oktober 2013
    Dag schatjeuuus!!!! Mooi mooi mooi ! Super leuk da jullie altijd ietske schrijven! Ik check mijne mail kei veel om te zien of er iets nieuws is van jullie :-)
    Mich hier is alles ok! Ff iets vn ons late weten eh! Kim zit rustig op haar mooi app. Soms wa te saai zei ze. Joyce is gn samen wonen!!!! Helen is mooi zwanger ma ni graag zenne :-D heeft last vant zuur nu & af en toe een voetje of handje tegen de maag of ribbekes :-) met ons gaat het ook goe Jaxx al flinke boy. Eet graag zijn tenen op :-)
    Alle toeristen geniet er nog van & tot hoors!!!! Xxxxxxxxxxxx
  6. Jean:
    15 oktober 2013
    het is net of we er zelf bij zijn . zalig gewoon !!!!! en michke maak ze ginder maar al wijs dat je bijna jarig bent , wie weet wat voor een knalfeest zorgen ze ! hahaa blijf van elk moment genieten en hou ons in jullie avonturen grtjs wouter michke en blijf voorzichtig