Sri Lanka 4

20 september 2013 - Mirissa, Sri Lanka

16 september zijn we met Harry babba op stap gegaan en heeft hij ons een oude boedistische tempel getoond die waarschijnlijk rond het jaar 1036 is gebouwd. Hij werd nog maar een 10 jaar gelden ontdekt en opgegraven. Heel veel bleef er niet meer van over, maar het werd toch goed bewaard door een monnik die naast de tempel is gaan leven. Vervolgens heeft hij ons door de wijken geleid (achter de schermen voor wat de toerist ziet) en het viel veel beter mee dan we dachten. De mensen hebben niet super veel, maar ze leven wel meestal in een stenen huis en hebben wat inkomen. Dat geld niet voor iedereen natuurlijk en altijd. Aangezien de moesson kwam opzetten en het hoogseizoen dus voorbij is is er minder inkomen voor vele sri lankesen. We hebben de trip afgesloten met een lunch bij de moeder en broer van Harry. De moeder maakte een lekkere maaltijd met veel vis die harry babba was gaan kopen smorgens. Heeel lekker en ja pikant natuurlijk :). Ook kregen we de kans om eens te proeven van een lokaal gebruik. Vele mensen hier zie je regelmatig kauwen op iets en telkens een rood goedje uitspuwen. Het blijkt om een blad, een noot en witte pasta te gaan die ze kauwen. Heeeel bitter trouwens. Michelle beet 1 of 2 keer en spuwde het uit en ook Wouter kon het niet lang kauwen. De broer die het ons had klaargemaakt lachte ermee en liet zien dat hij geen tanden meer had en het zelf fijn moesten malen voor hij erop kon sabbelen. Dat vonden wij dan weer grappig. Na deze ervaring brachten ze ons terug naar huis en gaven we ze nog wat geld om de dag terug te betalen en ....
Die dag zijn we ook nog eens gaan surfen waarbij Wouter vele malen op zijn surfplank heeft kunnen staan en over de golven heeft kunnen glijden. Suuuper plezant!
2 dagen later zijn we vertrokken richting Nuwara eliya waar het regende en koud was. Nuwara Eliya is een stad waar veel overblijfselen zijn van de Engelse kolonisatie zoals de vele Engelse huizen, polo sport, golf enz.. We wouden graag de volgende dag naar een park genaamd horton plains en worlds end gaan om te gaan wandelen aangezien de uitzichten er fenomenaal bleken te zijn. Maarja tegenslag, uit info die we kregen moesten we een jeep huren en inkom betalen om naar het park te gaan en dat koste ons 6000rps. Daarbovenop kwam het weer natuurlijk, niet enkel de regen maar ook de dikke mist heeft de doorslag gegeven om niet te vertekken. Daarom verbleven we maar 1 nacht in een klein gammel huisje waar de armere mensen ook in leefde. Ijskoud kan ik u zeggen en ook geen warm water. De volgende dag vertrokken we dus maar weer kustwaarts naar Mirissa in het zuiden. Dit is zelfs nog een mooiere badplaats dan Arugam bay. We hebben direct een klein wandelingetje gdn langs het water en een plonske gedaan natuurlijk aangezien het hier zo warm is.
Morgen staan we vroeg op (rond 5u) om naar de haven te gaan en de vissers te zien aankomen en hun vangsten te lossen. Blijkbaar de moeite waard!